Driftstatus - Ingen forstyrrelser i øjeblikket
Driftstatus - Ingen forstyrrelser i øjeblikket

FAQ

TV og streaming FAQ

WEB TV er det samme som streaming. Og streaming foregår via PlayMaker.

PlayMaker er en smart app, som du kan installere – kvit og frit – når du har en TV- pakke hos os. Med PlayMaker kan du tage alle dine TV kanaler med på farten. Både i Danmark og resten af EU.

Det kan gå ud over en eller flere TV kanaler. Hos de fleste ligger fejlen i, at antennekabler og antennestik ikke er godt nok afskærmet og derfor kan f.eks. mobilsignaler trænge igennem.

Du kan købe nye godkendte antennekabler og antennestik i forskellige butikker, men der er det typisk påtrykt, at de er Yousee eller Stofa godkendt. Du kan også bare købe dine antennekabler og antennestik direkte hos os.
Så er du sikker på at du får det helt rigtige til dit KAL-Net signal – og vi hjælper dig selvfølgelig med at finde det helt rigtige første gang.

  • Har du samme problem på andre TV i boligen?
    Hvis ikke, tjek venligst om din egen installation lever op til kravene.

  • Mangler du alle programmer i en TV pakke?
    Hvis dette er tilfældet, kan det være, at vores tekniker har sat et filter på en forkert
    husstand. Kontakt venligst supporten.

Det kan gå ud over en eller flere TV kanaler. Hos de fleste ligger fejlen i, at antennekabler og antennestik ikke er godt nok afskærmet og derfor kan f.eks. mobilsignaler trænge igennem.

Du kan købe nye godkendte antennekabler og antennestik i forskellige butikker, men der er det typisk påtrykt, at de er Yousee eller Stofa godkendt.

Du kan også bare købe dine antennekabler og antennestik direkte hos os. Så er du sikker på at du får det helt rigtige til dit KAL-Net signal – og vi hjælper dig selvfølgelig med at finde det helt rigtige første gang.

Du kan maksimalt have 4 enheder registreret på Kal web-tv og streame 2 samtidig. Samt et ubegrænset antal WebTV bokse.

Hver enhed vil være låst i 30 dage fra den er blevet registreret.

Efter 30 dage kan du slette den ønskede enhed fra listen og så logge på fra en anden enhed, som så bliver låst i 30 dage.

Der kan max registreres 4 enheder og man kan streame 2 samtidige.

Via KAL-net Play vil du få adgang til at kunne se din valgte TV pakke og evt. tilvalgskanaler via din mobil, tablet, computer / bærbar eller WebTV boks.

Tilvalgskanaler er kanaler du tilvælger til din TV pakke via https://selvbetjening.korupantennelaug.dk/login

Tilvalgskanaler kan kun ses via KAL-net Play. Det vil sige at du ikke kan se kanalerne direkte via antennekablet fra din antennedåse.

For at kunne se tilvalgskanalerne på dit TV, så vil det enten kræve en WebTV boks, Apple tv, Android tv eller at du caster signalet fra din håndholdte enhed op på TV’et, f.eks. via en ChromeCast eller AirPlay, du kan også gøre det ved at tilslutte din computer / bærbar til dit TV, f.eks. via et HDMI kabel.

Har du et tv med indbygget Android tv og det kører Android version 8 kan du også få appen på det.

Du skal bruge en WebTV boks, Apple tv, Android Tv, ChromeCast eller AirPlay til hvert TV du ønsker at se WebTV på.

Men husk du max kan registrere 4 enheder

 Der understøttes ikke tekst-tv.

* Infokanalen kan ikke ses, da den sendes ud fra vores hovedstation

8 dages arkiv

Pause udsendelse

Tilvalgskanaler

Optage 50 timer

Oplever du forringet billedkvalitet på de høje frekvenser:
Dansk Kabel TV har besøgt en del medlemmer som havde forstyrrelse på de høje frekvenser og det er konstateret at det var internt der var fejl, enten på ældre fordeler eller defekte forstærkere og kabler.

Sort skærm:
Kontroller strømstik Kontroller om der er tændt for fjernsynet

Kun sne på skærmen:
Hør om naboen har samme problem. Hvis ikke, så kontroller dit eget anlæg.
Se efter om antennestikket er på plads både i fjernsyn og stikdåsen.
Har du andre fjernsyn koblet til med delfilter, så må du koble det/disse fra og forbinde dit fjernsyn direkte mellem originalstikdåsen og fjernsynet, uden om evt. video, dekoder m.m.

Samme fremgangsmåde gælder hvis:
Der er kun mindre forstyrrelser i form af, Streger, mindre sne, dårligt tekst TV m.m.

Er det kun en enkelt kanal:
Prøv at efterjustere kanalen

 

Hvad er der så galt?

Hvis det kun er en enkelt kanal så kan det være fjernsynet, eller manglende justering, det kan også være kablet fra stander til stikdåse, kabel fra stikdåse til TV,
kvaliteten af kablet for dårligt, delfilter for gammelt, egen forstærker defekt eller blevet for kraftig, i dag vil forstyrrelser med de omtalte fejl typisk vise sig på de høje frekvenser, altså en eller flere ting som det for mange kan være vanskeligt selv at kontrollere.

Selvfølgelig kan det være en lokal forstærker der er fejl ved, det kan være en abonnent- fordeler der er defekt, hvilket altid betyder, at flere bliver ramt, derfor er det altid en god ide, at spørge naboen om han har samme fejl.

Når vi giver disse gode råd til selvhjælp, er det fordi, du selv skal betale for fejl, opstået hos dig selv, men her er også billig hjælp.

KAL-net har en aftale med Dansk Kabel TV, der betyder, at du kan få servicebesøg i tilfælde af fejl. Her vil fejlen blive konstateret, og er fejlen hos dig, så koster det en timeløn uden fejlretning.
Med fejlretning er det efter regning.

Du kan også kontakte kontoret og så sender de en ud og ser på det i første omgang.

Men konstateres fejlen som anlægsfejl, betales regningen for fejlsøgning og rettelse af KAL-net.

Internet FAQ

Fibernet er internet som leveres igennem et fiberkabel, mens hybridfibernet er
internet der leveres igennem en kombination af fiberkabler og Coax kabeler.

Prøv at tjekke følgende, inden du kontakter os:

  • Kan du se alle dine TV kanaler?
    Hvis du heller ikke kan se TV, betyder det, at problemet ligger et sted, inden signalet bliver fordelt videre rundt i huset. Der skal formentlig en tekniker ud for at fejlfinde installationen. Kontakt os blot på support.

  • Lyser de fire lamper (Power, DS, US og online) fast?
    Hvis ikke, kan du prøve at genstarte modemmet. Og har du egen router, skal du også genstarte den. Tænd først routeren igen, når dit modem lyser i lampen “online”.

  • Blinker lampen “DS” eller “US”?
    Hvis de gør, skal du tjekke at antennekablet er monteret korrekt. Og tjek også at kobbertråden ikke er bøjet eller beskadiget på anden vis.

Man kan ikke få fuld hastighed hvis hastighedstesten udføres via en trådløs WiFi forbindelse. Man skal derfor tage hastighedstesten på en kablet computer. Og den skal kunne være hurtig nok til også at følge med. Selve kablet mellem modemmet og computeren skal desuden være af god kvalitet for hastigheden kan måles korrekt. Ring til support, hvis det stadig driller – så skal vi nok se nærmere på det.

Flere og flere benytter trådløse routere. Ikke blot fordi det er smart, og man undgår at trække kabler, men også fordi at nutidens enheder i form af tablets, smartphones og bærbare computere inviterer til det. Men der er forskel på trådløse routere. Nogle har en længere rækkevidde end andre. Nogle har mulighed for at distribuere signaler på flere frekvenser, som eks. 2,4GHz og 5GHz samtidig. Og nogle har mulighed for en masse andre indstillinger.

 

Hvis du selv ønsker at installere en trådløs router, skal du have indsigt i opsætningen, eller i det mindste kende en, som har. Og har tid til at hjælpe dig med opsætningen. Den router, som vi stiller til rådighed for medlemmerne i forbindelse med et internet abonnement, har en rimelig god rækkevidde. Du kan selvfølgelig finde routere, der har længere rækkevidde. Har du behov for det, er der intet i vejen for, at du selv investerer i en. Du skal regne med, at den koster ca. 700-1100 kr. Du kan også købe eller leje et eller flere Access Point fra KAL-net. Routeren/modemmet fra KAL-net fungerer nu som internetforbindelse og bringer signalet videre til den ekstra router (Access Point) enhed. Nogle gange kan det være en fordel at slukke for den trådløse forbindelse i routeren. Hvis de to enheder står for tæt på hinanden og udsender trådløse signaler hver især, kan de forstyrre hinanden og dermed nedsætte rækkevidden og stabiliteten af dit trådløse signal.
Du skal være opmærksom på, at der i forbindelse med support fra vores teknikere, ikke kan ydes support på din egen indkøbte router/Access Point, men udelukkende på udstyr fra KAL-Net.

 

Et trådløst signal er aldrig lige så godt som et signal fra et trukket netværkskabel, men i langt de fleste tilfælde vil du kunne modtage et tilfredsstillende signal, der leverer den nødvendige hastighed til dine enheder. Trådløst udstyr kører efter nogle internationale standarder. De modems, som KAL-Net leverer, har alle sammen 2,4GHz og de nyere modems har også 5GHz. Derudover har Access Point, som vi leverer, både 2,4GHz og 5GHz. Det er dog ikke alt udstyr, der kan bruge 5GHz. Der findes stadigvæk mange nye tablets, smartphones og pc’er, der ikke 5GHz WiFi. Forskellen ved de to frekvenser er bl.a. at 2,4GHz har en længere rækkevidde end 5GHz. Men 5GHz kan give en bedre hastighed på korte afstande. Hvis ens udstyr bruger 2,4GHz, kan man typisk se hastigheder lidt over 70 MBit/s under optimale forhold, hvis det er af N-standarden. Men da de fleste enheder kun bruger 2,4GHz frekvensbåndet, er det tit udsat for overbelastning, som giver en lavere trådløs hastighed. Andre ting, der kan forstyrre 2,4GHz WiFi er bl.a. bluetooth- enheder, baby-alarmer, tyveri-/indbrudsalarmer, mikrobølgeovne, strømforsyninger, mobil- og trådløse telefoner. Hvis ens udstyr bruger 5GHz, så oplever man typisk højere hastighed og bedre stabilitet, idet frekvensbåndet ikke er så belastet. Ulempen ved 5GHz er kortere rækkevidde og at signalet har svært ved at trække igennem bygningsdele og inventar. Rækkevidden kan øges ved at sætte et eller flere Access Points op.

 

De fleste enheder, der kan bruge både 2,4GHz og 5GHz skifter automatisk imellem de to frekvenser. Du kan derfor ikke altid se, hvilken frekvens enheden kører på. Hvis du selv ønsker at styre, hvilken frekvens du kører på, kan du dele netværket op, så du har et navn (SSID) på 2,4GHz og et andet navn på 5GHz. Ulempen ved denne deling kan være, at f.eks. Chromecast og trådløse netværksprintere kan være på det ene netværk og pc’en på det andet netværk, og derfor ikke kan ”se” hinanden. Man kan derfor blive nødt til at skifte netværk, hvis man skal forbinde til Chromecast eller printe ud.

 

En kæde er ikke stærkere end det svageste led og det samme gælder det trådløse signal. Hvis din smartphone, tablet eller anden trådløse enhed har en dårlig antenne, vil du ikke kunne udnytte en trådløs forbindelse fuldt ud. Rækkevidden er også afhængig af, hvor du placerer din router i forhold til resten af husets rum, hvor tykke mure du har, om der er kælder og 1. etage, og meget mere.

Ønsker du at udvide din trådløse internetdækning i hjemmet eller på kontoret, tilbyder vi en enhed – et såkaldt Access Point eller AP – der fungerer som en forstærker. Uanset om du vælger at leje eller købe løsningen, står KAL-Net for programmering og support af den udvidede WiFi løsning.

Vi har følgende model:
Grandstream

Grandstream er en lille, diskret boks, der kan monteres på væggen eller loftet. Den minder i udseendet om en røgalarm. Grandstream skal kobles til modem via netværkskabel. Strømforsyning samt forbindelse til modemmet leveres i samme kabel for at minimere kabeltræk. Den hjælper med at dække de afkroge af boligen, der tidligere har været uden for rækkevidde.

Hastighedstesten måler hvor meget af din bredbåndshastighed, der er tilgængelig i testøjeblikket. Du skal være opmærksom på, at andet udstyr, der er koblet til din internetforbindelse, eller andre programmer på din pc kan bruge en del af din net forbindelse. Den del vil ikke blive målt i hastighedstesten. For at måle den korrekte hastighed på forbindelsen skal din pc være forbundet direkte til modemmet med et netværkskabel.


Modemmet fra KAL-Net leverer den hastighed du abonnerer på. Kablet udstyr bør derfor kunne køre den fulde hastighed forudsat af, at kabler, stik og udstyr/pc er ”up to date”. Selvom pc’en er forbundet med kabel til modemmet, kan der dog være forhold, som kan give et lavere resultat, for eksempel hvis du samtidig:

  • downloader filer eller streamer video eller musik
  • har Windows Update kørende i baggrunden
  • bruger VPN
  • har andre programmer åbne på din pc
  • har tilsluttet udstyr som eks. printer eller øvrigt tilbehør


Derudover har alderen/hastigheden på pc’en også indflydelse på hastighedstesten. Hvis du får en lavere hastighedstest end forventet, er det derfor vigtigt, at du slukker for alt andet udstyr og andre programmer, når du skal måle din hastighed. Hvis du tager hastighedstesten på trådløst udstyr, er der mange faktorer, der spiller ind udover dem, som er beskrevet ovenfor.

Se også “Værd at vide om trådløst netværk” og “Optimering af trådløst netværk”, der forklarer noget om trådløst net.

Har du brug for hjælp?

Vi er klar til at hjælpe dig, hvis teknikken driller.
Vi bor i hjertet af Korup, og er klar til at hjælpe dig via telefon eller ved fysisk fremmøde på vores kontor.

KAL-net
Kontakt
Her finder du vores kontaktinformation

KAL-net
Korup Antennelaug
Billeshavevej 35A, Korup
5210 Odense NV

kundeservice@kalnet.dk
+45 7026 5210

CVR: 16678376

Information
Her finder du information om Kal-Net
Support
Her finder du Kontaktinfo og åbningstider
Copyright © 2025 KAL-net

De 19 TV-kanaler

Tilkøbskanaler
Station
DR1
DR2
DR Ramasjang
TV2
TV2 News
TV2 Charlie
TV2 Fri
TV2 Echo
Kanal 4
Kanal 5
Kanal 6
TV3
TV3 +
TV3 Puls
TV4
DK4
SVT1
SVT2
NRK1

Tilkøbskanaler

Købes for min. 3 mdr. 
Tilkøbskanaler
Station
Kr. pr. md.
Al Jazeera International
10 kr.
Animal Planet
20 kr.
BBC Brit HD
15 kr.
BBC Earth HD
15 kr.
BBC World
15 kr.
Bloomberg
10 kr.
Boomerang
20 kr.
Canal 9 HD
42 kr.
Cartoon Network
10 kr.
CNN
25 kr.
Discovery
30 kr.
Discovery ID
13 kr.
Discovery Science
13 kr.
Disney Channel
25 kr.
Disney Junior
25 kr.
Eurosport 1
20 kr.
Eurosport 2 DK
40 kr.
History Channel HD
10 kr.
H2 Channel HD
10 kr.
Kanal 4
30 kr.
Kanal 5
52 kr.
MTV
15 kr.
National Geographic
10 kr.
Nat Geo Wild HD
10 kr.
Nickelodeon
15 kr.
Nick Jr.
15 kr.
6'eren HD
30 kr.
TLC
15 kr.
TV2 Charlie
35 kr.
TV2 Fri
25 kr.
TV2 News
35 kr.
TV2 Sport
35 kr.
TV2 SportX
35 kr.
TV2 Echo
35 kr.
TV3
115 kr.
TV3 +
115 kr.
TV3 Puls
50 kr.
TV3 Sport
105 kr.
TV3 Max
46 kr.
VH1
25 kr.
VH1 Classic
25 kr.
Viasat Explore
15 kr.
Viasat History
15 kr.
Viasat Nature
15 kr.
VSport Golf
25 kr.
VFilm
170 kr.

Mix 10 & Mix 15

Mix pakkerne er inklusiv grundpakken

Folder til at printe selv, kan hentes HER

TV3 og kanal 5 følger altid med MIX kanalerne

MIX 10 og MIX 15 skal ses på Playmaker

Mix kanaler
Station
Point
TV2 Echo
1
TV2 News
1
TV2 Fri
1
TV2 Sport
1
TV3 +
1
TV3 Puls
1
Kanal 4
1
6'eren
1
TLC
1
History
1
History 2
1
See
1
Disney
1
Viasat Explore
1
Cartoon Network
1
Nickelodeon
1
National Geographic
1
Animal Planet
1
Discovery
1
Discovery Science
1
TV2 Sport X
1
Discovery ID
1
TV3 Sport
1
TV3 Max
1
Eurosport 1
1
Eurosport 2
1
Al Jazeera International
1
BBC Brit
1
BBC Earth
1
BBC World
1
Bloomberg
1
Boomerang
1
Canal 9
1
CNN
1
MTV
1
Nat Geo Wild HD
1
VH1
1
VH1 Classic
1
Viasat History
1
Viasat Nature
1
VSport Golf
1
Sport Live
1
VFilm
10
Fuldpakke
Station
Kanal
DR 1
1
DR 2
2
TVKorup
4
TV2
5
TV3
6
Kanal 5
7
DK4
9
TV2 Fyn
10
DR Ramasjang
11
SVT 1
13
SVT 2
14
TV4
15
NRK 1
16
ARD
17
ZDF
18
NDR
19
RTL
20
Folketings TV
22
TV Syd
24
TV2 Echo
31
TV2 Charlie
32
TV2 News
33
TV2 Fri
34
TV2 Sport
35
TV3 +
36
TV3 Puls
37
Kanal 4
37
6'eren
39
TLC
40
History
41
History 2
42
See
43
Disney
44
Viasat Explore
52
Cartoon Network
54
Nickelodeon
55
National Geographic
59
Animal Planet
60
Discovery
61
Discovery Science
62
TV2 Sport X
63
Discovery ID
64
TV3 Sport
66
TV3 Max
67
Eurosport 1
68
Eurosport 2
69
Sport Live
70
Mellempakke
Station
Kanal
DR 1
1
DR 2
2
TVKorup
4
TV2
5
TV3
6
Kanal 5
7
DK4
9
TV2 Fyn
10
DR Ramasjang
11
SVT 1
13
SVT 2
14
TV4
15
NRK 1
16
ARD
17
ZDF
18
NDR
19
RTL
20
Folketings TV
22
TV Syd
24
TV2 Echo
31
TV2 Charlie
32
TV2 News
33
TV2 Fri
34
TV2 Sport
35
TV3 +
36
TV3 Puls
37
Kanal 4
37
6'eren
39
TLC
40
History
41
History 2
42
See
43
Disney
44
Nick JR
46
Åbningstider i uge 28,29,30,31

Vores åbningstider er lidt ændret hen over sommerferien.

Fra den 7 juli til den 1 august er vores åbningstider på telefonen 10 - 13. 

Kontoret er lukket for personlig henvendelse i samme periode. 

Du kan stadigvæk skrive til kunderservice@kalnet.dk